11. oktober: Svetovni dan debelosti

Današnji dan je posvečen ljudem, ki se borijo z prekomerno telesno težo. Že leta 1997 je svetovna zdravstvena organizacija (WHO) naznanila debelost kot globalno epidemijo, podatki deleža ljudi s prekomerno telesno težo pa se od takrat naprej samo povečujejo. 

Znana so dejstva, da je iz leta v leto vedno več ljudi, ki jih lahko uvrščamo v kategorijo s prekomerno telesno težo. To je moč pripisati nezdravemu življenjskemu slogu; bodisi napačni prehrani, bodisi premali količinigibanja ali pa kateri od bolezni. Evropski statistični urad je razkril podatke iz katerih je moč razbrati, da se Slovenija z 19,2% deleža ljudi, ki imajo prekomerno telesno maso, uvršča na sedmo mesto med državami Evropske Unije.

Debelost po svetu se od 70. let prejšnjega stoletja nenadzorovano povečuje, zabeleženo je, da se je delež ljudi s prekomerno telesno težo v tem obdobju skoraj potrojil. Svetovno gledano je bilo v letu 2016 več kot 1,9 milijarde odraslih starih 18 let ali več, ki so jih uvrstili v kategorijo s prekomerno telesno težo. Od tega je 650 milijonov ljudi, ki so predebeli.

Problematiko kopičenja prekomerne teže zaznavamo že v zgodnjih letih človeškega razvoja. S prekomerno težo se srečujejo že otroci, mlajši od 5 let. Teh je v že omenjen letu 2016 bilo 41 milijonov. Presenetljiv je tudi podatek, da ima prekomerno telesno težo 340 milijonov otrok in mladostnikov, starih med 5 in 19 let.

Indeks telesne mase

Debelost je možno nadzorovati ali celo preprečiti. S preprostim orodjem, ki se imenuje Indeks telesne mase (ITM), lahko izračunamo v katero izmed kategorij spadamo glede hranjenosti. Gre za število s katerim lahko razmeroma dobro ocenimo podhranjenost ali debelost osebe, ki je stara 20 let ali več. Indeks telesne mase ni primeren za otroke, mladostnike in starejše od 65. let ali več kajti te skupine ljudi imajo povsem drugačen delež mišične mase. Gre za informativen izračun, saj je idealna telesna teža je odvisna od posameznikovega življenja (šport, prehrana itd.).

ITM indeks lahko izračunamo s pomočjo preproste formule:

ITM= telesna teža v kg : telesna višina v metrih2  oziroma kg/m2.

Kot primer, če ste veliki 172 cm in imate 60kg je potem vaš ITM 20,28 kg/m2.

ITM HRANJENOST
manj kot 18.49 podhranjenost
18.5 – 24.9 normalna hranjenost
25.0 – 29.9 prekomerna telesna masa
30.0 – 34.9 debelost – 1. stopnja
35.0 – 39.9 debelost – 2. stopnja
40.0 ali več visoka debelost – 3. stopnja

S pomočjo tabele imamo grobo vodilo glede na razvrstitev v posamezno skupino.

Temeljni vzroki debelosti in prekomerne telesne teže

Še do prejšnjega stoletja je bila človeška zgodovina zaznamovana z lakoto povsod po svetu, zato je v baročnem obdobju veljalo, da je zaloga maščevja dobrodošla prednost in znak prestiža. Tudi kasneje so ženske želele obline, saj je to veljalo za znak privlačnosti. Dandanes bi se redko katera ženska strinjala, da so maščobne blazinice blagoslov. 

Kot osnovni problem oziroma vzrok epidemije debelosti in prekomerne teže je neravnovesje med samim vnosom energijsko goste hrane, ki vsebuje veliko maščob in med telesno neaktivnostjo zaradi vse bolj sedečega življenjskega sloga, spreminjanja načinov prevoza, vse večjo motorizacijo in uporabo tehnološko naprednih storitev. V obdobju, v katerem trenutno živimo, je hrana dostopna na vsakem koraku v neomejenih količinah, takšne razmere pa terjajo vse večje povpraševanje po hitri prehrani.

Dandanes hranjenje in občutek sitosti ni več le osnovna biološka potreba, temveč na hranjenje gledamo tudi iz družabnega vidika. Predstavlja nam raznovrstne oblike druženja ob hranjenju ( praznovanja, zabave, dogodki, zmenki, poslovna srečanja itd.). Ljudje, ki se veliko udeležujejo takšnih srečanj ali pa imajo takšne službe so posredno podvrženi čezmernemu prehranjevanju, obstaja pa peščica ljudi, ki so prehransko ozaveščeni in motivirani ter se striktno držijo navad zdravega prehranjevanja.

Vpliv debelosti na zdravje posameznika

Kadar se pri posamezniku povečuje telesna teža, se hkrati povečujejo tudi tveganja za nastanek raznovrstnih bolezni. Najpogosteje opažamo srčno-žilne bolezni. Večina ljudi, ki ima prekomerno telesno težo se najprej sreča z razvojem arterijske hipertenzije tj. povišan krvni tlak. Posledično prihaja do sladkorne bolezni tipa 2, nekaterih vrst raka, astme, osteoartritisa in še drugih bolezni.

Debelost lahko vpliva na kardiovaskularni sistem, kar pomeni, da imajo ljudje s povečano telesno težo povišan krvi tlak v primerjavi z vitkimi ljudmi. Pri arterijski hipertenziji škoda nastane v notranjem delu žilne stene, ki se lahko poškoduje ali vname, to pa privede do lažjega vnosa maščobnih molekul. Na teh mestih se potem zbirajo delci, ki tvorijo maščobne plake, te pa žile ožajo.

Žilna obolenja pogosto vodijo tudi do prizadetosti drugih organov in organskih sistemov, kot na primer, da se veča verjetnost nastanka tromboze globokih ven in pljučne trombembolije.

Nam najbolj znan vzrok debelosti je sladkorna bolezen tipa 2. V normalnih pogojih se hrana s pomočjo encimov razgradi in pretvori v glukozo, ki jo kri nenehno pretaka do celic, kjer se glukoza porablja za energijo. Za ta proces je potreben inzulin, ki prav tako pripomore k dostavi in porabi glukoze.  Ob sladkorni bolezni je izločanje inzulina nezadostno, v jetrih se tvori več glukoze, ki je mišice in maščobne celice ne morejo porabiti za delovanje. Glukoza se izloča z inzulinom, to privede do večkratnega uriniranja bolnika, hkrati pa je ta zelo žejen.

Prekomerna telesna teža postaja vse bolj prepoznaven dejavnik tveganja za razvoj malignih obolenj. Številne analize s področja prospektivne študije kažejo na povečano pojavnost raka požiralnika, ščitnice, kolona in ledvic.  Določene oblike rakavih obolenj ( rak debelega črevesa, dojke, endometrija (maternica), žolčnika, prostate) so povezane s prekomerno prehranjenostjo in debelostjo. Tudi neplodnost je lahko povezana s prekomerno prehranjenostjo.

 Ali zdraviti debelost? Ja, nujno!

Zdravljenja debelosti se je potrebno lotiti na več nivojih in začeti je potrebno takoj. Za dolgoročno vzdrževanje idealne telesne teže je nujno potrebno spremeniti trenutni življenjski slog, v katerega je vključena redna telesna aktivnost in zdrav način prehranjevanja. 

Vsak posameznik lahko že danes začne z omejevanjem vnosom energije iz skupin maščob in sladkorja, poveča naj porabo sadja in zelenjave ter stročnic, polnozrnatih izdelkov in oreščkov. Prav tako je priporočena telesna aktivnost vsaj 30 minut na dan, ki se naj opravlja vsak dan. Pomembna je tudi družbena ozaveščenost o zdravem načinu življenja, podpiranje posameznikov pri spremembah, hrani in redni telesni aktivnosti. Moramo se zavedati, da govorimo o našem telesu, za katerega je nujno potrebno poskrbeti in dolgoročno skrbeti, zato se redno gibajmo in jejmo zdravo!

Viri:

World health organization. Obesity and overweight. Dostopno na: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight

Kolmanič, A. (2017). Vpliv debelosti na naše zdravje. Dostopno na: https://fizioterapija-z-ajdo.si/vpliv-debelosti-na-zdravje/

POŠLJI POVPRAŠEVANJE

Za katere storitve se zanimate:

Kontaktne informacije: